نقش تحول بنیادین آموزش و پرورش در تحقق توصیه های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) براساس بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه علم و پژوهش: از تدوین تا اجرا2 |
کد مقاله : 1079-HMBGDE |
نویسندگان |
رضا کلانتری * استاد |
چکیده مقاله |
هدف این مقاله بررسی و تبیین نقش سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در تحقق توصیههای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حوزه علم و پژوهش در بیانیه گام دوم انقلاب میباشد. این تحقیق جنبه نظری داشته، روش پژوهشی آن، توصیفی-تحلیلی و تحلیل محتوا بوده و روش جمعآوری اطلاعات کتابخانهای میباشد. ابزار پژوهش، فیشبرداری بوده است و دادههای حاصل مورد تجزیه وتحلیل کیفی قرار گرفتهاند. از بین هفت ماموریت و توصیه در بیانیه گام دوم انقلاب شامل «علم و پژوهش»، «معنویت و اخلاق»، «اقتصاد» ، «عدالت و مبارزه با فساد»، «استقلال و آزادی»، «عزت ملی و روابط خارجی» و «سبک زندگی»، اولین ماموریت مهمی که رهبر معظم انقلاب برای نسل آینده ترسیم کردهاند «علم و پژوهش» میباشد. در این مقاله ابتدا به روش تحلیل محتوا، میزان انطباق و همپوشانی مباحث علم و پژوهش در سند تحول بنیادین با توصیه اول بیانیه مورد بررسی قرار گرفت. سپس، هر دو سند از منظر گزارههای «اهمیت علم و پژوهش»، «عقب ماندگی علمی و جبران آن»، «کاربردی و تجاری نمودن علم و فناوری» و «مسئله محوری و استمرار تلاشهای علمی» بررسی شد. نتایج نشان میدهد، علم و فناوری به عنوان یک موضوع مهم در هر دو سند مورد توجه جدی بوده و یکی از عرصههایی است که بویژه در سالهای گذشته امکان تبلور داشته است |
کلیدواژه ها |
بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول بنیادین، علم و پژوهش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |