شاخص های معلم تمدن ساز تراز جمهوری اسلامی ایران |
کد مقاله : 1074-HMBGDE |
نویسندگان |
علیرضا عصاره * نویسنده |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی شاخص های معلم تمدن ساز تراز جمهوری اسلامی ایران است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیلی- اسنادی است. جامعه آماری پژوهش مجموعه متون مذهبی، اسناد علمی، مقالات، پایاننامهها و پژوهشهای حوزه تعلیم و تربیت و نظام تربیت معلم است که در چند دهه اخیر نگارش شده اند. برخی از منابع به شکل هدفمند به عنوان نمونه مورد استفاده قرارگرفته اند. نتایج حاصل از این پژوهش در سه بُعد قابل جمعبندی است. که شامل: مولفه های "خودسازی"، "جامعه پردازی" و "تمدن سازی" معلم تراز جمهوری اسلامی ایران است. در مولفه خودسازی مهم ترین شاخص ها؛ "داشتن جهان بینی"، "شناخت معلم از استعدادها و خصوصیات خود و به فعلیت رساندن آن با بهره گیری از متون دینی، روانشناسی، جامعه شناسی"، "اخلاق مدار بودن و رشد فضائل اخلاقی و حرفه ای". در مولفه جامعه پردازی مهم ترین شاخص ها: "مزین بودن به سجایای اخلاق اسلامی"، "داشتن بینش و آگاهی سیاسی"، "فهم تحولات اجتماعی و میراث فرهنگی"، " شکل دادن به هویت خود و دانش آموزان"، "داشتن بینش اقتصادی و مهارت های فنی و تخصصی" سرانجام در مولفه تمدن سازی مهم ترین شاخص ها: "داشتن رویکرد عقلانی نسبت به مسائل"،" داشتن روحیه علم گرایی و تولید علم" و " اهتمام به تربیت دینی" است. |
کلیدواژه ها |
خودسازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |