طراحی مدل مدیریت اخلاق در دانشگاه فرهنگیان؛ رویکرد چند زمینه‌ای
کد مقاله : 1070-HMBGDE
نویسندگان
هاتف حمداللهی *1، وجه الله قربانی زاده2
1دانشگاه تهران
2دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
مدیریت اخلاق می‌تواند در شکل‌دهی رفتار مدیران و کارکنان به سازمانها کمک کند تا موقعیت‌های غیر اخلاقی را مدیریت کنند و اثربخشی و کارائی خدمات ارائه شده به شهروندان و استفاده کنندگان و پاسخگوئی را بهبود بخشد. هدف اصلی این پژوهش عبارت است از طراحی مدل مدیریت اخلاق در دانشگاه فرهنگیان. طراحی مدل براساس رویکرد نظریه چند زمینه‌ای و با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته و تطبیق نظریه تدوین شده با نظریه‌ها موجود مرتبط در زمینه مدیریت اخلاق (انطباق نظری) صورت گرفته است و اعتبار سنجی تجربی نیز به روش‌ کیفی و بررسی عضو انجام شده است. مشارکت کنندگان در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، شامل ﺧﺒﺮﮔﺎن داﻧﺸﮕﺎﻫﻲ و اﺟﺮاﻳـﻲ حوزه تعلیم وتربیت می‌باشند ﻛـﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ اﻧﺘﺨﺎب شده‌اند.
براساس نتایج این پژوهش شش عنصر اصلی تشکیل دهنده مدیریت اخلاق در دانشگاه فرهنگیان شامل رهبری، ارزیابی، تبیین، آموزش، بازخورد و نتایج می‌باشد، لذا شایسته است مدیران این دانشگاه در راستای مدیریت اخلاق رویکرد فعالی در رهبری و ارزیابی وضعیت فعلی اخلاق در سازمان خود داشته باشند و بیانه‌های کلی اخلاق را بطور شفاف تبیین کنند تا راهنمای موقعیت‌های خاص عملیاتی باشند. آموزش نیز می‌تواند برای شناسایی و روبرو شدن با معمای اخلاقی به کارکنان کمک کنند. بازبینی عملکرد و ارائه بازخورد و تقویت(نتایج) به شیوه‌ای موثر فرصت یادگیری واقعی در اختیار کارکنان قرار می‌دهد.
کلیدواژه ها
مدیریت اخلاق، دانشگاه فرهنگیان، رویکرد نظریه چند زمینه‌ای.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی