ارائه مدل تربیت معلم تمدن ساز بر مبنای نظریه داده بنیاد |
کد مقاله : 1069-HMBGDE |
نویسندگان |
معصومه مقیمی * استادیار |
چکیده مقاله |
یکی از زیر نظام های مهم سند تحول بنیادین ، زیر نظام تربیت معلم و تامین منابع انسانی است که به واسطه اهمیت آن می توان گفت صدر زیر نظام هاست . پایه اصلی تمدن نوین اسلامی نیز در نگاه رهبری معظم انقلاب، تربیت انسان هایی با ویژگی هایی همچون خرد ورزی ، ابتکار،شجاعت و ... است که معلم باید آن ها را تربیت کند.بنابر این راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی تربیت معلم ممتاز است . با وجود ضرورت موضوع تا کنون مدل فرایندی از پدیده تربیت معلم تمدن ساز ارائه نشده است.لذا این پژوهش سعی داردتا ابعاد این پدیده را در قالب یک مدل مفهومی جامع تدوین و تبیین نماید. در این تحقیق بارویکرد کیفی وبا روش نظریه داده بنیاد ، مدلی در قالب مدل پارادایمی نظریه داده بنیادبرای تربیت معلم تمدن ساز ارائه شده است. به این ترتیب که ابتدا 114 کد باز اولیه از مصاحبه ها استخراج گردید که با طبقه بندی آنها 14 مفهوم اصلی در قالب ابعاد شش گانه مدل پارادایمی به شرح زیرجای گرفتند: شرایط علی(تجهیز و تقویت مبانی نظری،تدوین نقشه راه، باور و اعتقادبه امکان تمدن سازی)،پدیده اصلی ابعاد تربیت معلم تمدن ساز(تربیت علمی،تربیت معنوی و اخلاقی،تربیت سیاسی اجتماعی)،شرایط زمینه ای(انتخاب و گزینش صحیح اساتید و دانشجو معلمان، توجه ویژه به رکن برنامه درسی)، شرایط مداخله گر(شرایط درون سازمانی، شرایط برون سازمانی)، راهبردها(تبدیل ایده به سیاستهای اجرایی، ایجاد کارگروه مرجعیت علمی)، پیامدها(کسب مرجعیت علمی در حوزه آموزش و پرورش با رویکرد تمدن سازی، الگوشدن در حوزه تربیت معلم برای سایر ملل اسلامی). |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی : تربیت معلم ، تمدن سازی ، نظریه داده بنیاد |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |