شایستگی های معلمی طراز جمهوری اسلامی و فرهنگ سازمانی متناسب با آن در دانشگاه فرهنگیان
کد مقاله : 1061-HMBGDE
نویسندگان
زهره زهره عباباف *
عضو گروه علوم تربیتی پردیس نسیبه تهران
چکیده مقاله
توصیفی روشن از شایستگی های معلمی و تامل بر آن می تواند مقدمه ای برای ورود به فرهنگ سازمانی در دانشگاه فرهنگیان باشد. بر این اساس، ابتدا توصیفی از شایستگی های معلمی از نگاه کنشگران عرصه تربیت و تربیت معلم ارائه شده و سپس به توصیف مولفه های فرهنگ سازمانی متناسب با این شایستگی ها پرداخته شده است. داده های پژوهش بر اساس طرح پژوهش کیفی با رویکرد پدیدار شناسی و به کمک مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند جمع آوری شد. مشارکت کنندگان در پژوهش مبتنی بر شیوه نمونه گیری هدفمند و با رعایت تنوع گروه ها انجام گرفت. مشارکت کنندگان به تعداد 44 نفر در چهار گروه: اساتید، نماینده نهاد رهبری، کارشناسان، و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، همچنین اساتید دیگر دانشگاه ها در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی مشارکت داشتند. از تحلیل داده ها شش سطح شایستگی های معلمی در حوزه های: دانش نظری، دانش عملی، نگاه توحیدی و زیبا شناختی، باورهای حرفه ای، توانمندی های فردی و فراشایستگی ها با 15 مولفه و 62 زیر مولفه استنباط شد. در بخش فرهنگ سازمانی دانشگاه فرهنگیان متناسب با شایستگی های معلمی، 6 مولفه فلسفه تربیت، اعتماد، تربیت معلم، تعاملات سازمانی، ارزشهای سازمانی و فاصله قدرت با 17 زیر مولفه از تحلیل داده ها استنباط شد.
کلیدواژه ها
کلید واژه ها: تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان، شایستگی های معلمی، کنشگران عرصه تربیت، فرهنگ سازمانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی