اخلاق حرفه ای در حوزۀ تعلیم و تربیت و دانشگاه فرهنگیان، با تأکید بر بیانیۀ گام دوم
کد مقاله : 1027-HMBGDE
نویسندگان
فرهاد نظری *1، مریم سلطانی مهر2
1رئیس ادارهٔ حراست و مدرس دانشگاه فرهنگیان همدان
2دانش آموخته کارشناسی روانشناسی عمومی
چکیده مقاله
یکی از مسائل اساسی همة جوامع بشری، رعایت اخلاق حرفه‌ای در تمام شئون فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی است و اکنون در حوزۀ تعلیم و تربیت و دانشگاه فرهنگیان، خلاء یک منشور اخلاق حرفه‌ای احساس می‌شود؛ که بومی و متناسب با نیازهای نظام و انقلاب اسلامی باشد. این پژوهش سعی نموده این الگو را براساس بیانیۀ گام دوم انقلاب شناسایی و ارائه نماید. تولید و نشر منشور مذکور با توجّه به آن بیانیه، می‌تواند؛ افق جدیدی را برای مراکز تعلیم و تربیت و دانشگاه فرهنگیان کشور باز نموده و جهت گیری های درستی را برای آن‌ها ایجاد می‌نماید؛ تا به اهداف غایی انقلاب اسلامی؛ یعنی تمدّن سازی نائل شوند. در این پژوهش با استفاده روش جمع آوری اطّلاعات، به صورت کتابخانه ای و استفاده از مزیّت استراتژی نظریه‌پردازی داده بنیاد، در حوزۀ تجزیه و تحلیل اطّلاعات، به بررسی بیانیۀ گام دوم انقلاب پرداخته شده و کلیۀ مقولات، مفاهیم و زیر مفاهیم ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای حوزۀ تعلیم و تربیت و دانشگاه فرهنگیان را براساس این بیانیه، احصا نموده و به صورت طبقه‌بندی، به عنوان یک منشور، تبیین شده است. در بیانیۀ گام دوم انقلاب، 22 ارزش اساسی و21 ارزش کاربردی در 5 مقولۀ اخلاق حرفه‌ای فردی، اجتماعی، تربیت، تعلیم، مراکز تعلیم و تربیت و دانشگاه فرهنگیان جمع بندی شد. براساس اهداف غایی بیانیه، رعایت این بایسته ها و ارزش‌های اخلاق حرفه‌ای در درجۀ اول، به خودسازی، در درجۀ دوم، به جامعه سازی و در درجۀ سوم، به تمدّن سازی منجر خواهد شد.
کلیدواژه ها
اخلاق حرفه ای، تعلیم، تربیت، دانشگاه فرهنگیان، بیانیۀ گام دوم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی