تحلیل محتوای کتاب های مطالعات اجتماعی و فارسی دوره دوم ابتدایی براساس مولفه های هویت ملی با توجه به بند6 توصیه های مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب
کد مقاله : 1026-HMBGDE
نویسندگان
محمد معتمدی راد *1، میثم خوش سیما2
1هیات علمی، دانشگاه فرهنگیان، استادیار
2دانشگاه فرهنگیان، مدیریت امور پردیس های استان خراسان رضوی، واحد علامه طباطبایی سبزوار
چکیده مقاله
هویت ملی یکی از عوامل مهم انسجام اجتماعی و وفاق ملی در هر جامعه تلقی می شود و هر اندازه یک ملت از هویت محکم تر و منسجم تری برخوردار باشد به همان اندازه در تحکیم پایه های همبستگی و وفاق اجتماعی موفق تر خواهد بود این پژوهش به بررسی هویت ملی در کتاب های درسی مطالعات اجتماعی و فارسی دوره دوم ابتدایی می پردازد. روش پژوهش حاضر از روش کیفی و با توجه به ماهیت موضوع از روش تحلیل محتوا استفاده شد که در آن پنج مولفه نماد ملی، ارزش‌های ملی، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیت های ملی و وقایع و رخدادهای ملی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد بیشترین میزان توجه به مولفه وقایع و رخدادهای ملی در کتاب مطالعات اجتماعی و به مولفه ارزش های ملی در کتاب فارسی شده است با توجه به اینکه در برنامه درسی پرداختن به هویت ملی در کتاب های درسی گنجانده شده است ولی با توجه به نقش هویت ملی در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی ایران همچنین تاکید مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادی لازم است مولفه‌های مختلف هویت ملی بیش از پیش مورد توجه صاحب نظران تعلیم و تربیت قرار گرفته و در کتاب‌های درسی گنجانده شود.
کلیدواژه ها
هویت ملی، ارزش های ملی، میراث فرهنگی، مطالعات اجتماعی، فارسی
وضعیت: پذیرفته شده