شاخص های تربیت معلم شایسته و تمدن ساز طراز جمهوری اسلامی ایران
کد مقاله : 1019-HMBGDE
نویسندگان
اکرم صفری *1، فاطمه صبوری2، رضا صبوری3
1PhD in Educational Management, Lecturer at Farhangian University of Tehran,
2دانشجو
3استاد دانشگاه علوم انتظامی
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی، تبیین و تحلیل عناصر و مؤلفه های تربیت معلم شایسته و تمدن ساز طراز جمهوری اسلامی ایران براساس بیانات مقام معظم رهبری انجام شد. از نظر نوع تحقیق، کاربردی، به لحاظ روش پژوهش به شیوه کیفی انجام شد. جامعه پژوهش شامل مجموعه بیانات مقام معظم رهبری طی ده سال اخیر بود. تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا (کد‌گذاری باز، محوری و انتخابی) انجام گردید. نتایج نشان داد که تربیت معلم شایسته دارای سه عنصر کلیدی دانشگاه، استاد و دانشجو است. عنصر «استاد» شامل ابعاد شایستگی‌ها و عملکرد بود. همچنین عنصر «دانشگاه» شامل ابعاد نقش آفرینی(نقش مولد، ایجاد و پرورش قوّه‌ی عاقله‌ی کشور، جهت گیری اخلاقی و معنوی، صیرورت دائمی در محیط دانشگاه)، توانمند سازی و ظرفیت سازی(افزایش ظرفیت، بسترسازی برای گفتمان علم و پیشرفت علمی و گفتمان پیشرفت عمومی کشور، توسعه کمی و کیفی، حفظ حرکت علمی، محقق نمودن نقشه‌ی جامع علمی کشور)، توجه به آرایش درونی(جذب سالم با معیار اسلام و انقلاب)، محل جوشش جریان‌های حیاتی(جریان علم و تحقیق، آرمان‌گرایی‌ها و آرمان‌خواهی‌ها و هدفگذاری‌های سیاسی و اجتماعی) و عدالت‌محور(عدالت‌پرور، عدالت‌خواه، عدالت‌ساز) بود و عنصر«دانشجو» نیز شامل ابعاد شایستگی‌ها(دانشجوی واقعی، باسواد، مطلع، کاردان، حرفه ای، دارای استقلال رای، آگاه، آرمان‌خواهی)، در طراز نظام جمهوری اسلامی(معتقد به هویّت ملّی)، اخلاق مداری(منیع الطبع، صبور، متدین، متین، با شخصیت)، ماموریت مداری(تشکیل جامعه اسلامی) و تفکر تاملی(فلسفی، خردورز، ژرف اندیش) بود. بر این اساس توجه به هرکدام از این ابعاد و مولفه ها می تواند مسیر تحقق هدف تربیت معلم شایسته را تسهیل نماید.
کلیدواژه ها
بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، دانشگاه فرهنگیان، استاد، دانشجومعلم
وضعیت: پذیرفته شده